luni, 30 noiembrie 2009

Tematica admitere 2010

Si daca tot s-a afisat asa devreme tematica,fata de cand s-a afisat anul trecut,il postez si aici ca am vazut ca sunt persoane care se plang ca nu li se deschide file-ul de pe site.I-am dat un simplu copy paste dar va las si linkul poate e mai comod asa:http://www.umfcluj.ro/Document_Files/Noutati/00000271/mqdho_tematica2010definitiva.pdf Spor la studiu!

TEMATICA SI BIBLIOGRAFIE – ADMITERE 21 IULIE 2010

Specializări reglementate sectorial:

La Medicină si Medicină Dentară candidaţii vor susţine proba de concurs din BIOLOGIE şi CHIMIE

La Moaşe şi Asistenţi Medicali candidaţii vor susţine proba de concurs din BIOLOGIE

La Farmacie candidaţii vor susţine proba de concurs din BOTANICĂ şi, la alegere, din CHIMIE ORGANICĂ sau CHIMIE ANORGANICĂ.
MEDICINĂ, MEDICINĂ DENTARĂ - BIOLOGIE + CHIMIE
TEMATICA BIOLOGIE :
1.
Alcătuirea corpului uman
2. Funcţiile fundamentale ale organismului uman
A. Funcţiile de relaţie
1. Sistemul nervos
2. Analizatorii
3. Glandele endocrine
4. Mişcarea
Sistemul osos
Articulaţiile
Sistemul muscular
B. Funcţiile de nutriţie
1. Digestia şi absorbţia
2. Circulaţia
3. Respiraţia
4. Excreţia
5. Metabolismul
C. Funcţia de reproducere
Sistemul reproducător
Aparatul genital feminin
Aparatul genital masculin
Fiziologia organelor de reproducere
Sarcina şi naşterea
D. Organismul – un tot unitar
Din tematică se exclud:
-
aplicaţiile practice
-
noţiunile elementare de igienă şi patologie
Bibliografie:
1. Biologie, manual pentru clasa a XI-a - Cristescu D, Sălăvăstru C, Voiculescu B, Niculescu C, Cârmaciu R. Edit. Corint, Bucureşti, 2008
2
TEMATICA CHIMIE :
1. Soluţii
Solubilitatea substanţelor în solvenţi polari şi nepolari.
Dizolvarea substanţelor şi factorii care influenţează dizolvarea.
Concentraţia soluţiilor. Concentraţia procentuală şi concentraţia molară.
2. Acizi şi baze
Definirea conceptelor de acid şi de bază.
Acizi tari şi acizi slabi, constanta de aciditate; baze tari şi baze slabe, constanta de bazicitate; produsul ionic al apei.
pH-ul soluţiilor apoase.
Determinarea caracterului acido-bazic al unei soluţii cu hârtie indicator de pH şi cu indicatori (turnesol, metiloranj, fenolftaleină).
pH-ul soluţiilor apoase de acizi monoprotici tari şi baze monoprotice tari.
Calcularea concentraţiei ionilor hidroniu şi aprecierea valorii pH-ului din valoarea concentraţiei ionilor hidroniu, pentru valori întregi ale pH-ului.
3. Introducere în studiul chimiei organice
Structura compuşilor organici
Legături chimice
Tipuri de catene de atomi de carbon
Izomerie. Izomeri de constituţie şi stereoizomeri.
4. Compuşi organici monofuncţionali
Alcooli
Fenoli
Amine
Aldehide şi cetone
Acizi carboxilici şi derivaţi funcţionali
5. Compuşi organici cu funcţiuni mixte
Zaharide (glucide)
Aminoacizi
6. Compuşi organici cu importanţă biologică
Proteine
Grăsimi
Medicamente. Droguri. Vitamine
Acizi nucleici
Enzime. Hormoni
7. Randament, conversie utilă, conversie totală
Bibliografie:
1. Manual de chimie clasa a IX-a, Sanda Fătu, Cornelia Grecescu, Veronica David, Ed. Bic All. - aprobat de MEC în anul 2004 şi validat de MECI în anul 2009, cu anul de apariţie 2004, 2005
2. Chimie, manual pentru clasa a X-a, autori: Luminiţa Vlădescu, Corneliu Tărăbăşanu-Mihăilă, Luminiţa Irinel Doicin, Editura Grup Editorial Art, 2004-2008.
3. Chimie C1, manual pentru clasa a XI-a, autori: Luminiţa Vlădescu, Irinel Adriana Badea, Luminiţa Irinel Doicin, Editura Grup Editorial Art, 2004-2008.
3
MOAŞE ŞI ASISTENŢI MEDICALI
TEMATICA BIOLOGIE:
1. Sistemul osos
2. Sângele
3. Circulaţia
4. Respiraţia
Din tematică se exclud:
-
aplicaţiile practice
-
noţiunile elementare de igienă şi patologie
Bibliografie:
1. Biologie, manual pentru clasa a XI-a - Cristescu D, Sălăvăstru C, Voiculescu B, Niculescu C, Cârmaciu R. Edit. Corint, Bucureşti, 2008
FARMACIE
TEMATICA BIOLOGIE VEGETALĂ
1.
Diversitatea lumii vii :
Clasificarea organismelor
Virusurile
Regnul Monera
Regnul Protista
Regnul Fungi
Regnul Plante
2.
Celula – unitatea structurală şi funcţională a vieţii
Compoziţia chimică a materiei vii
Tipuri fundamentale de celule
Structura, ultrastructura şi rolul componentelor celulei
Membrana celulară
Peretele celular
Citoplasma
Organitele celulare
Nucleul
Ciclul celular
Diviziunea celulară: mitoza şi meioza
Bibliografie:
1. Biologie clasa a IX-a, autor: Elena Huţanu, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucuresti, 2004 - 2009
4
TEMATICA CHIMIE ORGANICĂ:
1. Soluţii
Solubilitatea substanţelor în solvenţi polari şi nepolari.
Dizolvarea substanţelor şi factorii care influenţează dizolvarea.
Concentraţia soluţiilor. Concentraţia procentuală şi concentraţia molară.
2. Acizi şi baze
Definirea conceptelor de acid şi de bază.
Acizi tari şi acizi slabi, constanta de aciditate; baze tari şi baze slabe, constanta de bazicitate; produsul ionic al apei.
pH-ul soluţiilor apoase.
Determinarea caracterului acido-bazic al unei soluţii cu hârtie indicator de pH şi cu indicatori (turnesol, metiloranj, fenolftaleină).
pH-ul soluţiilor apoase de acizi monoprotici tari şi baze monoprotice tari.
Calcularea concentraţiei ionilor hidroniu şi aprecierea valorii pH-ului din valoarea concentraţiei ionilor hidroniu, pentru valori întregi ale pH-ului.
3. Introducere în studiul chimiei organice
Structura compuşilor organici
Legături chimice
Tipuri de catene de atomi de carbon
Izomerie. Izomeri de constituţie şi stereoizomeri.
4. Compuşi organici monofuncţionali
Alcooli
Fenoli
Amine
Aldehide şi cetone
Acizi carboxilici şi derivaţi funcţionali.
5. Compuşi organici cu funcţiuni mixte
Zaharide (glucide)
Aminoacizi
6. Compuşi organici cu importanţă biologică
Proteine
Grăsimi
Medicamente. Droguri. Vitamine
Acizi nucleici
Enzime. Hormoni
7. Randament, conversie utilă, conversie totală
Bibliografie:
1. Manual de chimie clasa a IX-a, Sanda Fătu, Cornelia Grecescu, Veronica David, Ed. Bic All. - aprobat de MEC în anul 2004 şi validat de MECI în anul 2009, cu anul de apariţie 2004, 2005
2. Chimie, manual pentru clasa a X-a, autori: Luminiţa Vlădescu, Corneliu Tărăbăşanu-Mihăilă, Luminiţa Irinel Doicin, Editura Grup Editorial Art, 2004-2008.
3. Chimie C1, manual pentru clasa a XI-a, autori: Luminiţa Vlădescu, Irinel Adriana Badea, Luminiţa Irinel Doicin, Editura Grup Editorial Art, 2004-2008.
5
TEMATICA CHIMIE ANORGANICĂ
1.
Atomul
Particule componente ale atomului.
Element chimic; izotopi; masă atomică.
Structura învelişului electronic – straturi, substraturi, orbitali – ocuparea cu electroni a orbitalilor atomici.
Clasificarea elementelor în blocuri de elemente: s, p, d, f.
2.
Sistemul periodic al elementelor
Legea periodicităţii.
Corelaţii între structura învelişului electronic şi poziţia unui element în sistemul periodic
Corelaţii între structura învelişului electronic şi proprietăţile elementelor – raze atomice şi ionice, valenţă şi număr de oxidare, caracter metalic şi nemetalic:

Proprietăţile chimice ale sodiului: reacţii cu O2, Cl2, H2O.

Proprietăţile chimice ale clorului: reacţii cu H2, Fe, H2O, Cu, NaOH, NaBr, KI.

Oxizi bazici, acizi şi amfoteri.
3.
Legături chimice. Interacţii între atomi, ioni şi molecule.
Legătura ionică. Cristalul de NaCl. Importanţa practică a NaCl.
Legături covalente – molecule polare şi nepolare; legătura covalent-coordinativă (formarea ionilor NH4+ şi H3O+)
Legături de hidrogen şi forţe van der Waals.
4.
Soluţii Apoase
Apa – structura, proprietăţi.
Solubilitatea substanţelor în solvenţi polari şi nepolari. Dizolvarea substanţelor ionice şi a celor cu molecule polare în apă – factorii care influenţează dizolvarea.
Cristalohidraţi.
Exprimarea şi calculul concentraţiilor soluţiilor – concentraţia procentuală; concentraţia molară.
5.
Acizi şi baze
Definirea conceptului de acid şi bază.
Soluţii apoase de acizi (tari şi slabi) şi de baze (tari şi slabe) – constanta de aciditate, constanta de bazicitate, produsul ionic al apei.
Amfolit acido-bazic – caracterul amfoter al Al(OH)3 şi Zn(OH)2.
pH-ul soluţiilor apoase

determinarea caracterului acido-bazic al unei soluţii cu hârtie indicator de pH şi cu indicatori (turnesol, metiloranj, fenolftaleină);

pH-ul soluţiilor apoase de acizi monoprotici tari şi baze monoprotice tari;

calculul concentraţiei de ioni hidroniu – aprecierea valorii pH-ului din valoarea concentraţiei ionilor hidroniu, pentru valori întregi ale pH-ului.
Proprietăţile acizilor şi bazelor.
6.
Reacţii Redox
Oxidare şi reducere – agent reducător şi agent oxidant.
Stabilirea coeficienţilor în ecuaţiile reacţiilor redox.
Bibliografie:
1. Manual de chimie clasa a IX-a, Sanda Fătu, Cornelia Grecescu, Veronica David, Ed. Bic All. - aprobat de MEC în anul 2004 şi validat de MECI în anul 2009, cu anul de apariţie 2004, 2005
6
Specializări Reglementate General:

La Profil Medical - Radiologie şi Imagistică, Laborator Clinic, Balneo-fiziokinetoterapie şi Recuperare candidaţii vor susţine proba de concurs din BIOLOGIE

La Profil Dentar - Tehnică Dentară, Asistenţă Dentară candidaţii vor susţine proba de concurs din BIOLOGIE

La Profil Farmacie - Nutriţie şi Dietetică, Asistenţă de Farmacie candidaţii vor susţine proba de concurs la alegere, din CHIMIE ORGANICĂ sau CHIMIE ANORGANICĂ.
PROFIL MEDICAL ŞI PROFIL DENTAR
Radiologie şi Imagistică, Laborator Clinic, Balneo-fiziokinetoterapie şi Recuperare, Tehnică Dentară, Asistenţă Dentară;
TEMATICA BIOLOGIE:
1. Sistemul osos
2. Sângele
3. Circulaţia
4. Respiraţia
Din tematică se exclud:
-
aplicaţiile practice
-
noţiunile elementare de igienă şi patologie
Bibliografie:
1. Biologie, manual pentru clasa a XI-a - Cristescu D, Sălăvăstru C, Voiculescu B, Niculescu C,
Cârmaciu R. Edit. Corint, Bucureşti, 2008
PROFIL FARMACIE
Nutriţie şi Dietetică, Asistenţă de Farmacie la alegere din chimie organică sau chimie anorganică:
TEMATICA CHIMIE ORGANICĂ
1. Exprimarea şi calculul concentraţiilor soluţiilor. Concentraţia procentuală şi concentraţia molară.
2. Introducere în studiul chimiei organice
Structura compuşilor organici
Legături chimice
Tipuri de catene de atomi de carbon
3. Compuşi organici monofuncţionali
Alcooli
Fenoli
Amine
Aldehide şi cetone
Acizi carboxilici şi derivaţi funcţionali
4. Compuşi organici cu funcţiuni mixte
Zaharide (glucide)
Aminoacizi
7
Bibliografie:
1. Manual de chimie clasa a IX-a, Sanda Fătu, Cornelia Grecescu, Veronica David, Ed. Bic All. - aprobat de MEC în anul 2004 şi validat de MECI în anul 2009, cu anul de apariţie 2004, 2005
2. Chimie, manual pentru clasa a X-a, autori: Luminiţa Vlădescu, Corneliu Tărăbăşanu-Mihăilă, Luminiţa Irinel Doicin, Editura Grup Editorial Art, 2004-2008.
2. Chimie C1, manual pentru clasa a XI-a, autori: Luminiţa Vlădescu, Irinel Adriana Badea, Luminiţa Irinel Doicin, Editura Grup Editorial Art, 2004-2008.
TEMATICA CHIMIE ANORGANICĂ
1.
Soluţii Apoase
Apa – structura, proprietăţi.
Solubilitatea substanţelor în solvenţi polari şi nepolari.
Dizolvarea substanţelor ionice şi a substanţelor cu molecule polare în apă – factorii care influenţează dizolvarea.
Cristalohidraţi.
Exprimarea şi calculul concentraţiilor soluţiilor – concentraţia procentuală; concentraţia molară.
2.
Acizi şi baze
Definirea conceptului de acid şi bază.
Soluţii apoase de acizi (tari şi slabi) şi de baze (tari şi slabe) – constanta de aciditate, constanta de bazicitate, produsul ionic al apei.
Amfolit acido-bazic – caracterul amfoter al Al(OH)3 şi Zn(OH)2.
pH-ul soluţiilor apoase

determinarea caracterului acido-bazic al unei soluţii cu hârtie indicator de pH şi cu indicatori (turnesol, metiloranj, fenolftaleină);

pH-ul soluţiilor apoase de acizi monoprotici tari şi baze monoprotice tari;

calculul concentraţiei de ioni hidroniu – aprecierea valorii pH-ului din valoarea concentraţiei ionilor hidroniu, pentru valori întregi ale pH-ului.
Proprietăţile acizilor şi bazelor.
Bibliografie:
1. Manual de chimie clasa a IX-a, Sanda Fătu, Cornelia Grecescu, Veronica David, Ed. Bic All. - aprobat de MEC în anul 2004 şi validat de MECI în anul 2009, cu anul de apariţie 2004, 2005

joi, 19 noiembrie 2009

E UMF,nu Grey's

A trecut mai bine de o luna de UMF.Am inceput,si tot continuam de atunci si vom continua inca 5-6 ani de acum incolo.Am trecut de presupusele treburi de inceput:chestile organizatorice(gen alegerea sefului de serie,sefului de grupa),a fost si balul bobocilor,a fost si prima excursie impreuna[la care am fost prezenta doar cu sufletul :))],ne-am mai cunoscut,ne-am gasit "oamenii"....Ce sa zic?Am inceput sa tragem in piept ,odata cu "aerul de Babes,cantine si laboratoare",si cel de responsabilitate.... Cea mai frecventa intrebare de pana acum, a parintilor/prietenilor/rudelor etc, a fost:"Nah,si cum e pe la farma?Iti place?" si cu cea mai mare sinceritate va spun ca, nu stiu ce sa le raspund.Nu stiu daca e vorba de a-mi placea sau a nu-mi placea,nu de alta dar nu m-as putea incadra in niciuna din categoriile astea.Cred ca mai degraba e vorba de a intelege de ce am ales sa fiu aici si nu in alta parte,intrebare la care ,din nou,nu am un raspuns concret.(se poate sa fie vorba de a nu constientiza responsabilitatea?).
Suntem la mijlocul semestrului,si am inceput "antrenamentul" pentru prima sesiune: mai cate un testulet,mai cate o vorba de "ar cam fi bine sa incepeti sa invatati",cuvantul "examen" incepe sa faca parte din "vocabularul uzual"....Si am dat si primul test.Stop cadru!Va dati seama?!Primul test din viata de copii "de pe Babes"...Este un sentiment ce nu poate fi descris.Simti cum adrenalina iti este secretata de glandele suprarenale,incet dar sigur,cand te gandesti la el,incat totusi se naruie in jurul tau si ramai doar tu si...Testul.Acel test.Primul.Ooooook.Deci sa nu ne precipitam.Intr-adevar am avut primul test si s-a nimerit sa fie la chimie.A fost anuntat cu circa 3 saptamani inainte,dar nu am apucat sa ne "obisnuim cu ideea",dar eram sigura ca am scapat de fazele din liceu (atunci cand,daca auzeam cunvantul "test" chiar daca nu era vorba de nici un test in acel moment ne panicam de nu mai stiam de noi).Ni s-a explica clar ca nu o sa avem teorie,si imediat pe grupul de discutie apare intrebarea:"Si o sa ne dea multa teorie,asa amanuntita?"....Ce poti sa mai zici? Cuvintele is de prisos,mai bine dai din mana in sensul ala :-j[:))] Mai mult,la inceputul anului ni s-a spus ca nu avem partiale,dar numai bine multi s-au grabit sa eticheteze testul asta ca fiind "partial" si de aici o adevarata isterie ca "miercuri si joi avem partiale." Atunci mi-am pus intrebarea:"Daca pe un amarat de test(care conteaza 10%) il facem de proportii unui examen,atunci primul examen va lua proportiile unui examen de rezidentiat?...Hmmm.Alt cuvant-cheie "examen"...Pai cuvantul asta provoaca o adevarata isterie, asemanatoare cu isteria provocata de gripa porcina.Pe bune.Nu glumesc.Pana acum ,cand ma gandeam la UMF ,ma gandeam ca sunt oameni inteligenti pe-acolo,stapani pe sine sau care cel putin stiu sa-si stapaneasca pornirile "dramatice",care isi exprima parerea fara istericale si fara a da in patetism,care sunt capabili sa poarte o discutie ca niste oameni adulti[se presupune ca asa ar trebui sa fim]. Nu am crezut ca la varsta asta se mai poate scandaliza cineva cand aude cuvantul "examen" , in loc sa-si exprime calm si precis parerea.Nu am crezut ca alegerea zilelor in care dam examenele tine de asa zisa "soarta" invocata de unii.Nu am crezut ca poti fii atat de egoist incat sa dai vina pe ceilalti ,ca asa s-a nimerit.Nu am crezut ca mai exista oameni care cred ca facultatea este de fapt continuarea liceului numai ca in alta parte,oameni care cred ca vin profesorii la tine sa te intrebe ca si tanti diriginta "Ingeras,cand vrei sa dai examenul?" si sa se indeplineasca voia ta.Am impresia ca unii au nevoie sa fie adusi cu picioarele pe pamant si sa inceapa sa-si dea seama ca ,vorba lui Cata[care din pacate,momentan,nu mai are timp sa ne onoreze cu cate un articol],"Aici nu e nici Grey's,nu e nici House,e UMF unde e cum e si nu toate merg cum ai vrea tu". Asa ca hai sa gandim mai mult inainte sa ne exprimam parerea care cateodata se dovedeste a nu fi tocmai relevanta,si sa ramanem la suflet liceeni dar la minte ce ni se cere sa fim[si eu ma mir cat de poetica pot fi uneori:))]
Eu va las, dragilor colegi de suferinta,va las inainte ca sarcasmul meu sa irumpa peste limitele admise "de blog".Va doresc o seara cat se poate de frumoasa si o viata de student cat mai bogata.Byyyyeeee

duminică, 1 noiembrie 2009

Sunt boboc,dar peste un an ma vindec...

Asa incepe "Ghidul bobocului UMF-ist",care e posibil sa-l stiti dar pe care tin sa-l postez pentru restul "masei" care inca se simte pierduta(sunt solidara) intre Babes,Clinicilor,Pasteur,Creanga,so on.

Ghidul bobocului UMF-ist

1) Sunt boboc, dar, peste un an ma vindec

Boboc, un termen ce emana conotatii florale prin toti porii si prezinta fragilitatea acestuia in fata necunoscutului mare, alb, mirosind a formol numit UMF.

Ce cauta bobocul aici ? Pe unii ii indruma pasiunea, pe altii banul sau dorintele parintilor conform principiului : ‘de ce sa nu avem omogenitate profesionala in arborele genealogic ?’, iar pe altii ii vrajeste, asemenea femeilor obsesii de pe panourile publicitare, imaginea doctorului din ER sau Grey’s Anatomy. In realitate, ‘Viata bate (iar) filmul’ si, in loc de doctorul cel extrordinar de destept , de frumos si cu mare succes la urmasele Evei, s-ar putea sa te trezesti in filmul despre doctorul plafonat, incercanat, care a uitat sa se casatoreasca.

Studentul aflat in anul I aterizeaza la figurat intr-o alta lume. Lasa in urma liceu , teze, integrale, 4 pagini de invatat pe zi (daca ai chef), aceeasi sala de clasa, parinti, prieteni si ajung in libertatea suprema, presarata cu LP, absente care se platesc, amfiteatre pe care nu le gasesti, broaste spinalizate, sesiune, restante, eprubete, ora 7 dimineata, oase pe care le porti cu tine ca sa-i arati profii unde e localizata scizura lui Glasser, inimi umane in borcan, oameni necunoscuti, adunati din aproape toate colturile tarii, care-ti devin colegi si cu care o sa formezi un fel de grup minuscul care isi sufla unul altuia valorile normale, care chiuleste cand vine primavera si merge in parc sa hraneasca porumbeii sau in nu stiu ce bar ( de fapt stiu ce bar), bar de unde reusesti sa culegi (la propriu) in haine toate mirosurile bucatariei arabesti.

Si, asa, ajungi sa te metamorfozezi: daca la inceput vorbeai mult, dupa aceea constati ca ai tot mai putin de spus lumii, incepi sa uiti de lucrurile gri si te imparti intre alb si negru, folosesti tot mai mult fond de ten sa-ti acoperi cearcanele ce cresc direct proportional cu anii si te transformi astfel intr-un mare doctor al Romaniei.

Iata ce te asteapta bobocule, timorat sau nu, ametit de faima, bani si de imaginea halatelor albe care salveaza vieti pe banda rulanta. E o lume heterogena, cu oameni boemi sau realisti, care stau vara pe marginea fantanii arteziene si citesc cursuri colorate, cu mult prea multe prescurtari, iar iarna alearga spre UMF pe strada cu pompieri, pe care primaria iar uita sa o dezapezeasca.

2)Camin, dulce casa

Nu esti student adevarat daca nu stai la camin. Adica intr-o camera cat o cutie de chibrituri cu tavanul inalt pe care o imparti cu altii si pe care trebuie sa o platesti in fiecare luna

(bineinteles ca iarna nu e ca vara ….la tarife).

Caminul inseamna multa lume noua, bai comune, fumat pe hol, petreceri in weekend si inainte de sesiune, pizza in camera cand frigiderul urla :’Sunt GOL !Sunt GOL !’, colinde de Craciun, dar si ‘prietenie’ cu tot felul de vietati care se trezesc sa bazaie, zumzaie sau sa se deplaseze pe pereti numai in noaptea de dinaintea unui examen.

Ca boboc, scartaitul usii vopsite intr-o culoare dubioasa ce se deschide incet, urmata de fraza :’aici o sa locuiesti poate 6 ani’ e generatoare de anxietate, cefalee si depresie. In realitate, treaba nu e asa ….naspa.
Iata cateva sfaturi care iti vor face viata mai usoara :

-ar trebui sa stii din timp unde e camera ta si cum arata (altfel, fostul locatar s-ar putea sa-ti faca o mare surpriza si sa te lase fara orice sursa de iluminare (care a fost smulsa in ciuda dupa opinia :sa nu lasam nimc !) si sa-ti dea cadou un morman imens de foi asezat strategic in mijlocul camerei ‘sa-l vezi mai bine’)

-must have-ul sezonului caminist e un insecticid (mai ales daca ai camera la parter) :oamenii si gandacii nu pot trai inca in simbioza

-sa tii minte ca in camera stau 4 oameni care ar trebui sa participe impreuna la actiuni gen ’curatenia generala’

-incearca sa gandesti ca nu stai singur, adica daca colegul doarme, tu o sa-ti suprimi pornirile criminale de a asculta rock tare sau de a manca chipsuri

-de asemenea ar trebui sa ai in dotare o lampa pentru noptile grele de sesiune, cand unii invata , iar altii cad prada somnului

-daca esti dezordonat, incearca sa nu mai fii (camera e mult prea mica pentru a mai fi populata cu tot felul de lucruri aruncate aiurea)

-daca si numai daca ai chef de o mica cearta, nu tipa foarte tare si mai ales nu arunca cu obiecte metalice in colegul de camera (asta nu e SF ,e pura realitate)

-banii si tot ce ai de valoare se tin aproape de tine si de sufletul tau( e bine sa fii precaut, pentru ca totusi, cleptomania nu a fost eradicata inca) ;

-in camin nu stai o viata, colegul de camera nu ti-e sot/sotie, de aceea daca nu ti place de el poti sa te muti

-sa nu uiti acasa copia dupa certificatul

de nastere, o sa ai nevoie de el pentru obtinerea vizei de flotant (pe care e obligatoriu sa ti-o faci) ; nu v as dori sa fiti in camera cand vin brutele sa te verifice daca o ai

-un avantaj al vietii de caminist e ca poti sa ti agasezi mereu vecinii din ani mai mari cu intrebari de genul : cum e la examenul x ? trebuie sa invat tot ? sau poti sa le ceri cursuri, carti, grile ( Nu uita ca in camin se gaseste tot, asta daca stii pe cine sa intrebi)

Cam asta e , in mare, tot ce ar trebui sa stii despre viitoarea ta locuinta. Nu conteaza caminul, etajul, ci conteaza cine e in jurul tau. Oricum o sa te patezi de regrete cand o sa pleci, mai ceva decat cu acid picric la biochimie.

3)Destination unknown

Daca vrei sa inveti ai nevoie de carti. Fii fara grija la UMF gasesti de toate, pentru toti.
Cred ca pentru un boboc care a ales sa faca medicina in cel mai romantic oras al Moldovei, cuvintele magice ar fi Papilian (la anatomie), Aurora Popescu (la biochimie), celebrul tratat de fiziologie de care sigur o sa afli( noi il stim sub numele de Haulica). La acestea se adauga nu mai putin celebrele carti litografiate de la biblioteca. Despre unele m-am intrebat mereu daca nu sunt mai batrane decat istoria, desi in unele ramuri ale medicinei lucrurile nu se schimba asa usor.

Ca sa imprumuti carti de la biblioteca ai nevoie de o legitimatie (pe care o obtii dupa ce platesti o taxa si aduci o poza pentru identificare-in caz ca ti trece prin cap sa distrugi bunurile facultatii)

Totul pare asa simplu. Problema se complica dupa ce ti se stabileste ziua in care primesti manualele (care difera in functie de an), cand trebuie sa fii in fata bibliotecii la ore matinale ca sa te inscrii pe o lista. Fiti pe pace ! nu e lista lui Schindler, ci cea care te ajuta sa primesti manualele mai repede. In ziua respectiva programul obisnuit e perturbat si functioneaza sistemul cu invoitul unei intregi grupe. Biblioteca ramane si un bun spatiu de studiu in zilele geroase sau toride, in care chiar ai chef si vrei sa ai si unde .

Un lucru care nu trebuie sa lipseasca unui boboc e atlasul de anatomie (nu fac reclama nici unuia din ele). Daca doriti unul nou cel mai bine e sa utilizezi minunile Internetului, daca nu uitat-te dupa anunturi prin camine (de obicei la intrare). Si daca tot vrei atlas, de ce sa nu-ti cumperi si un schelet dragut si tratat cu diverse substante chimice (scheletul e optional totusi, mai ales daca esti amic cu ‘oameni cu schelet’ dispusi sa ti imprumute si tie (de exemplu) radiusul si ulna.)

In rest, halatul trebuie sa ti fie nelipsit (fara el unii nu te primesc la ora), ai nevoie de referat (adica un rezumat al capitolului din carte), care trebuie semnat la fiecare ora si cu care te prezinti la examen ; orarul e prezentat la afisierul facultatii intr-o forma cam de neinteles pentru un boboc, dar te obisnuiesti (important e sa stii in ce serie si grupa esti). Mai ai nevoie de creioane colorate sa faci desene cu celule care bineinteles ca pe hartie nu seamana cu realitate, de putina hartie milimetrica pe la biofizica si gata, in 3 pasi si 5 miscari ii zici goodbye apelativului ‘boboc’ si incepi sa te integrezi in absolutul anului II.

4)Sfaturi si iar sfaturi

Acestea sunt pentru cei suferinzi de disperarea din prima luna de UMF si se intreaba retoric : Eu ce caut aici ? sau exclama(vorba cantecului) : je suis perdu.

Sfatul e : relax, take it easy , ca sa nu mai zic de povestea cu tunelul si luminita.
In plus,mai trebuie sa stii cate ceva :

-nu te stresa prea tare, ca nu merita

-notele din timpul semestrului nu conteaza prea tare, ci ceea ce faci la examenul din sesiune

-ca boboc ai dezavantajul ca esti luat tare din prima, nici o problema, in anul II le trece

-conditia esentiala pentru a lua un examen e sa te prezinti la el

-sa nu uiti ca oamenii trebuie sa se hraneasca si sa se odihneasca din cand in cand ; o sa ai sigur tendinta sa uiti

-tu inveti pentru tine si nu ca sa iei o nota, care reflecta de foarte putine ori cat stii

-nu sustin chiulul, dar daca ai voie sa faci absente ? de ce sa nu le faci ? pastrandu-ti una pentru zile negre

-sesiunea nu dureaza mai mult de 3 saptamani (adica trece foarte repede)

Iar ultimul sfat (daca pot sa i zic asa) e :sa ti pastrezi demnitatea umana, chiard aca esti in noroi pana la gat.
In final, pentru cei care au ajuns pana aici, va urez ‘Drum bun’ ; sa nu uitati sa va puneti centurile de siguranta pentru ca uneori mai treceti prin zone cu turbulente sau cu furtuni mult prea aproape de tarm ;din fericire merita : nu se plictiseste nimeni la UMF.

Materiile minunate din anul I ti se vor infatisa in splendoarea lor scrisa inca din prima zi, cand, ca orice om normal te gandesti: ‘sa vedem ce studiez eu anul asta’. Si, dupa ce reusesti sa treci de marea de oameni care vor sa afle si ei ce studiaza, ai un soc: aproape toate materiile se termina in ‘-ie’ (ciudat nu ?!).

Incepi cu Anatomia. E clar ca e ceva important : timp de 1 luna (poate chiar mai mult) faci o incursiune in lumea oaselor (dragutul schelet iti devine frate de cruce la bine si la greu), apoi, exact cand intr-un colt al cortexului tau incoltea un gand de genul :’parca nu e asa greu la anatomie, oare de ce toata lumea se plange’ apare elementul surpriza : in numai o luna trebuie sa inveti muschii, arterele, venele, nervii plus cursurile de Embriologie.

Firul se taie brusc si exclami ca un personaj dintr un serial cu rezidenti : ‘Life sucks’. In concluzie, Anatomia e o mare fugareala prin materie. Oricum nimeni nu stie niciodata tot la Anatomie, iar totul dureaza numai 2 ani.

Urmatoarea pe lista e Biochimia. Pentru unii e un cosmar saptamanal ce cuprinde siruri de reactii, aminoacizi, dezaminari, fosfarilari, la care se adauga si fobia bobocilor: formula chimica a hemului. In plus stim ca tot ce se termina cu ‘chimie’ poate determina somnolenta (mai ales daca o raza de primavara iti bate prin geam direct in cap). Noroc ca pe lumea asta mai exista oameni interesati care iti pot aplica strategic un cot intr un organ intern, exact cand capitulai in lupta cu somnul. Lucrurile par mai distractive la LP, unde legi prietenii (sper ca nu gustative) cu substantele chimice si unde o sa capeti acel miros impresionant de acid acetic (care nu o sa starneasca clar invidii). Probabil ca raportarea ta la Biochimie o sa fie de genul : in anul I nu o sa o vrei tu pe ea, pentru ca mai apoi sa te lupti sa te vrea ea pe tine.

Cum as putea uita vreodata Fiziologia ? Adica: referate, capitolul despre membrane celulare, permeabilitate, transport activ sau pasiv, celebrele broscute, hemoliza hematiilor, cursuri care nu sunt obligatorii, dar la care se face prezenta.

Fiziologia e frumoasa, mai ales daca nu esti stresat sa o inveti. Aici o sa primesti lectia despre :nu cel care invata tot ia examenul, ci cel care e cel mai adaptabil la factorii externi (e un fel de principiu a lui Darwin adaptat la medicina).

Biofizica si Biologia celulara isi impart teritoriul in cursului unui an. Despre Biofizica imi amintesc ca la primul curs am fost intrebati ‘ce e aia apoptoza’, aici am auzit ca sepia are un neuron urias (norocoasa de ea). La LP te imparti in echipe de 3 sau 4 oameni care fac un anumit experiment, mai faci grafice pe hartie milimetrica, referate , iar din cand in cand mai apare si domnul care spinalizeaza broastele si care poate trezi in tine dorinta de a te inscrie in PETA. Biologia celulara e bineinteles cu celule, cu desene pe foi, cu microscoape, cu tot felul de cursuri dragute si scurte, iar la un moment dat poti sa faci primul frotiu din viata ta.

Nice,nu?:D