a.k.a. ”Un alt mare fail al MG-ului”
Ce ar trebuie să conțină cursul de farmacologie generală de an III, într-o universitate sănătoasă la cap și cu pretenții de cercetăreață:
generalități despre medicament.
reluare despre ce înseamnă receptori, enzime, locusuri, tipuri de inhibiție
definiții cu exemple relevante, îndrăznesc să spun chiar celebre, ale antagoniștilor și agoniștilor de tot felu'
farmacocinetica și farmacodinamică, așa de bun simț, nu exagerat!
marile tipuri de transmisie
marile clase de molecule cu rol de mediator chimic; mă refer la tot, începând de la Ach, E, NE și trecând prin toate celelalte molecule - hormonii tradiționali și pleiada de hormoni locali, derivați arahidonici, transmițători gazoși, toate neamurile de citokine, glutamatul, peptide mici, etc, etc. sunt o groază pe care cursul nostru pur și simplu nu le tratează. plus receptorii acestora, marile clase de efecte și principalii agoniști și antagoniști care influențează toată jucăria.
mecanismele fiziologice de transducție a semnalului în interiorul celulei. jumate de curs obosit despre proteine G nu se pune !!!
exemple clasice și celebre ale unor compuși cu mare impact terapeutic și cu valoarea pentru exemplificarea funcțiilor fiziologice pe care le influențează, bineînțeles inserate la locul potrivit in masa materiei - vezi alde atropină, propranolol, nitroglicerină și nitroprusiat, inhibitorii recaptării variilor transmițători.
Din păcate cursul nostru reușește în cel mai bun caz să mimeze faptul că tratează cu pertinență marea majoritate a subiectelor de mai sus. În schimb, suntem specialiști la detalii irelevante și explicații de mântuială.
Ce NU trebuie să conțină cursul de farmacologie generală de an III, într-o universitate sănătoasă la cap și cu pretenții de cercetăreață:
istorisiri plicticoase despre toate otrăvurile ieșite din uz.
comparații între varii otrăvuri ieșite din uz.
descrieri dezlânate despre asemănările și diferențele asociate efectelor unor substanțe care fac parte din aceeași clasă de compuși; pe specii diferite!
explicații în cuvinte despre structura chimică a n clase de compuși.
scheme terapeutice, cu excepții și mențiuni speciale, a unor medicamente pe care le prescriu doar medicii specialiști.
Din păcate, cursurile noastre ”excelează” exact în aceste domenii.
Celor care aveți obișnuitul răspuns ”Cine te-o pus să vii la medicină dacă nu ai chef să înveți?”, am să va dau două răspunsuri:
1. Bunul simț științific, eficiența și cultivarea unei minți capabile ca pe baze simple să construiască propriile concluzii corecte trebuie să fie principii de bază când se instruiesc viitori membrii ai comunității științifice. Altfel, nu suntem Universitate de Medicină și Farmacie, ci Universitate de Moașe și Felceri.
2. Urarea obișnuită, despre lipsa acută de viață și întuneric, pe care nu o mai repet, că suntem cu spiritul sărbătorilor și blablabla.
Celor care ați rămas în profundă confuzie în urma cetirii acestor rânduri, vă spun: acum știți cum mă simt eu după ce am încercat să citesc la farmacologie.
Iar, la final, celor care considerați că trebuie tocite la un moment dat și posologiile și descrierile de efecte secundare și adverse, vă menționez/reamintesc că în anii IV și V avem de asemenea materia Farmacologie, cu titlu de ”clinică”, unde nu avem altceva mai bun de făcut decât să tocim cele mai sus menționate. Deci, de ce trebuie să amestecăm oalele???
Farmacologie generală are potențialul de a fi o materie interesantă și care se poate completa perfect cu Fiziologia, Biochimia și Biocelul în întregirea perspectivei noastre asupra mecanismelor de funcționare a organismului uman.
descrierea despre ce ar trebui sa contina cursul de farmacologie,corespunde cuprinsului cursului de farmacologie de la noi,adica farma 3 sem 2,ceea ce inseamna ca daca ne-ati face niste vizite noua,la cursul in cauza,probabil v-ar trezi interesul cu privire la drug-urile legale si ati vedea ca is chiar interesante:d dar vazand ce faceti voi de fapt la farmacologie,e de inteles de ce va deranjeaza...good luck cu ea in continuare:)
RăspundețiȘtergere