duminică, 11 iulie 2010

Adeps lanae

Am lasat sa treaca prima saptamana din practica de vara ca sa vin si eu cu niste chestii mai de Doamne-ajuta,adica din astea mai apropiate sufleteste de ceea ce inseamna farmacie, nu shituri de examene picate la materii cu multe credite si zero puncte de interes si zero puncte de aplicatii in viitoarea mea cariera,adica din punctul meu de vedere,facute sa ne incurce viata si creierasul nostru in aceasta vara after anul de boboceala.Asa ca....
Practica dureaza 2 saptamani in care imbracam prntru prima data halatul alb in scop precis.Initial,am crezut ca practica asta ii mai mult facuta sa ne dam seama cat de neinsemnati suntem la inceput ca si studenti(ma rog,studente) la farma.Ei bine,spre fericirea mea ,cel putin in aceasta saptamana am avut contact deplin si din majoritatea unghiurilor cu farmacia sau cel putin ce implica sa fii farmacist.
Am preparat.Primul preparat a fost Baza III ,un preparat magistral,adica facut dupa reteta data de medic,ce continea lauril sulfat de sodiu,glicerina,alcool cetilic si apa distilata-prepararea a fost destul de simpla si e chiar placut sa vezi cum un amestec spumos(asemenea spumei de ou) se transforma intr-o crema;preparatul era pentru o pacienta care avea diabet si avea eczema ceva mai extinsa,la picior(pe reteta scria ceva de diseminare secundara ,ceea ce presupun ca la asta se referea,ca nu e chiar locala) . Al 2 lea preparat a foast ceva mai simpatic,si anume Pasta Petrini,o crema pentru fundul bebelusilor,impotriva iritatilor.Prepararea Pastei a fost ceva mai laborioasa pentru ca , continea mai multe "ingrediente" care nu mergeau amestecate toate impreuna-avea oxid de zinc,talc,borax,glicerina,apa distilata,vaselina,lanolina(Adeps lanae,in latina ,care de fapt reprezinta grasimea din lana de oaie).Am facut o mica greseala cand am adaugat boxaul peste talc si zinc dar, pana ala urma am obtinut Pasta mult asteptata pe care am divizat-o in flacoane si am lasat-o la intarit .
Am "analizat" 20 de ceaiuri medicinale-nu a fost ceva legendary, asa ca imi permit sa trec mai departe.
Mi-am bagat nasul intre medicamente.Da.Asta da.Daca ar fi sa am numele unui medicament as alege sa ma cheme Codeina.Codeina este un alcaloid continut in latexul capsulelor de mac imature,si are proprietati antitusive(meicamentele ce contin codeina fac parte din clasa opioidelor) ;eu am gasit-o sub forma de comprimate de fosfat de codeina,foarte ieftine dar nu la indemana oricui pentru ca se elibereaza numai cu reteta verde(medicamentele ce se elibereaza cu reteta verde sunt in general psihotrope-ex.diazepam,xanax,lorazepam;codeina insa se gaseste printre medicamentele ce se elibereaza atat cu reteta verde cat si cu reteta galbena);am mai gasit un medicament care continea derivat din codeina,dihidrocodeina(medicamentul se si numea DHC) dar acesta se afla in venena(dulapul "sub cheie" in care se gasesc medicamente ce contin precursori de droguri,gen morfina) si se elibereaza numai cu reteta galbena.Marea mea surprindere a fost cand mi-am clatit ochii in separanda(raftul cu medicamente anticanceroase) unde am dat peste medicamente care erau "ieftine" daca aveau pretul unui salariu minim pe economie-cel mai scump medicament din separanda era Xeloda si se administra in cancerul de san sau cancerul colorectal,si costa nu mai putin de 16 milioane jumate o cutie,si nici macar nu e cu eliberare prelunjita ,deci presupun ca se administreaza zilnic.Cel mai scump anticanceros(sau cel putin pe care l-am vazut eu) era Avastin,solutie prefuzabila,care costa dupa spuselele sefei mele,in jur de 55 de milioane pentru concentratia de 25 mg,iar pentru concentratie dubla,in jur de 100 de milioane.Am fost curioasa sa aflu de ce e totusi asa de scump,si am aflat ca Avastin e primul medicament care inhiba angiogeneza(dezvoltarea vaselor de sange care hranesc tesuturile canceroase ),care este esentiala in "supravietuirea" tumorii.
M-am convins ca, de nenumarate ori,pacientii pun la indoiala sfatul medicului si cer un al 2 lea sfat farmacistului si chiar daca acesta intareste spusele medicului, pacientul tot e convins ca ar fi mai bine daca am face cum zice el,si atunci,am impresia ca-ti vine sa-i torni un sac de talc in cap si peste o galeata de lanolina sau invers...
Apoi am aflat ca.... si acu 13 ani,la anorganica se pica pe rupte,90 la suta din studenti in anul farmacistei mele,victime printre care s-a aflat si dansa,fapt ce nu a impiedicat-o sa-si termine facultatea si sa practice meseria de 8 ani incoace,deci... exista materii cu un continut mare de balast.
Cat despre vacanta asta,voi trai o adevarata iubire cu anorganica in poale,imaginandu-ma pe plaja din fata de la stuf(the real one).
Enjoy the sun!(in limita posibilitatilor)

15 comentarii:

  1. toate grupele de medicamente&co le-ai invatat la facultate sau in saptamana de practica?

    RăspundețiȘtergere
  2. grupele de meds nu le-am invatat inca nici la facultate, nici in practica.inca nu le-a venit vremea.am fost eu interesata de anumit lucruri , am aratat asta, deci si prin urmare, m-au lasat sa vad chestii "interzise".:D

    RăspundețiȘtergere
  3. deci ai fost interesata si te-au lasat sa ajungi la codeina... hmm! am putea numi episodu asta "inceputurile" :P

    RăspundețiȘtergere
  4. hey buna.sunt o aspiranta la statatul de farmacista in cadrul umf cluj si te-as ruga sa imi sp tu cam cat cheltui pe luna(cazare +mancare +bani de cheltuiala + bani pt faculta) ?

    RăspundețiȘtergere
  5. pe cazare inca nu platesc ca nu s-au hotarat ai mei cat sa-mi ceara pentru a-i onora cu prezenta:P.pe mancare,la fel.bani de cheltuiala -nu sunt foarte lamurita la ce fel de "cheltuieli" te referi.iar pe facultate sunt ce-i pe care-i dau pe xeroxuri.sa zicem,facand o aproximatie grosiera,cam 1 milion jumate,dar nu sunt un exemplu tocmai relevant,avand in vedere ca sunt din cluj.cei care stau la camin probabil au nevoie de ceva mai multi bani.iti poate spune colegul meu Nick:D

    RăspundețiȘtergere
  6. alexandra....tu ai fost pe acolo printre studentii care erau la inscriere?:)

    RăspundețiȘtergere
  7. te referi la inscrierea pentru admitere? nu,nu am fost

    RăspundețiȘtergere
  8. cum s-a prezentat cea de-a 2a saptamana de practica?;;)

    RăspundețiȘtergere
  9. Iertaciune pt intarzierea cu care raspund, insa inainte de a putea apuca la internet a trebuit sa imi fie dor de ardeal si de sibiu, indeosebi!
    Cheltuiala lunara este o problema absolut cat se poate de relativa. Scoru pentru stat la camin e singurul ce poate fi usor cuantificat: 110lei pe luna pentru privilegiul de a sta in camin. Cat despre conditii... asta veti judeca fiecare dupa cum credeti. Puteti scapa de acest haraci daca minim unul din parintii vostrii (sau apartinatorii legali ) lucreaza ca si cadru didactic; astfel nu veti plati niciun leu la camin. Cat despre alte categorii de cheltuieli, aici este evident de la o posta ca acele sume de bani sunt proportionale cu pretentiile/tabieturile/obisnuintele fiecaruia. Haideti totusi sa incercam o asemenea contabilizare, desi va spun de pe acum ca rezultatul este pur orientativ. Sa lasam dar deoparte cheltuieliile care le veti face pe carti, caiete, etc. Acestea se gasesc din belsug la xeroxuri si la cei din ani mai mari, si va tb sa faceti un efort financiar de aprox 200 de lei ca sa va procurati absolut tot ce tine de manuale, carti, etc [[ dupa cum a spus si Alexandra, este o aproximatie grosiera ]]
    Puneti la socoteala faptul ca macar o data pe zi tb sa mancati ceva ca lumea. Adica o masa propriu-zisa la care sa stati jos, like God intented. S-ar putea sa sune ultra-demodat, insa faptul ca veti avea un program usor haotic va avea un impact direct asupra sanatatii voastre. NU, nu veti face cancer dupa 2 luni de scoala si nici nu veti lua HIV din aer. Dar nu e exclus sa va treziti cu o migrenutza, o hiperaciditate gastrica, etc. Nimic ce sa nu poata fi corectat cu un program cat de cat organizat al zilei. Si asta, adica programu, incepe cu o papa buna, de obicei numitul "pranz". Creierii vostrii vor fi munciti intens si isi vor cere ratia de glucoza :P. Revenind, exista o pleiada de cantine cu preturi ultra-acceptabile si chiar de-a dreptu ieftine(10 - 12 lei o masa de volum indestulator)insa bineinteles calitatea nu prea poate concura cu ce gateste mama acasa. Ori ca alegeti sa mancati pe la cantine, ori ca va trimit ai vostri de acasa cate un pachet etc, categoric costurile vor fi aproximativ egale, ori ca platiti banii de la voi din portofel, ori ca ii platesc ai vostri de acasa.
    -1-

    RăspundețiȘtergere
  10. Cu banii de cheltuiala este o alta poveste. Aici pot exista doua cai distincte. Faptul ca nu mai esti acasa, ci te trezesti traind pe la camin cu altii asemenea tie, poate duce la cresterea sumei lunare botezata ca "bani de buzunar". SAU, unii dintre voi poate o sa fiti foarte economicosi. Oricum, parerea mea proprie si personala este ca veti cheltui ceva mai mult decat acasa. E greu sa te abtii de la o "bere" cand colegii de camera iti propun nazbatia unei nopti de primavara [[ inainte de 'mnezoo-stie ce seminar cvasi-ne-important ]].
    In ultima instanta, facultatea va tot ciuguli sume modice gen 5-10-20 lei s.a.m.d. pe tot felu de taxe, acte, adeverinte, hartiute etc insa la intervale complet neregulate, dar care par sa se aglomereze la inceputuri si sfarsituri de semestre.
    Cel mai apropiat lucru de un sfat util pe care vi-l pot da este sa faceti aceste calcule la voi in minte si la voi acasa in aceasta perioada a verii, pentru ca fiecare cheltuie in felul lui propriu si personal si dupa puterea pungii fiecaruia, iar daca aveti parinti care lucreaza la stat, un astfel de calcul este cu atat mai folositor si bine-venit in microeconomia de apartament.
    Un lucru care v-ar putea ajuta este sa aveti un card la Banca Transilvania, pe numele vostru. Nu un al doilea card pe contul lu mama sau lu tata, nu cardu fratelui mai mare sau cel al purcelului cumnatei matusii vecinului decedat ieri in scara cealalta de langa soacra prietenului. NU! CARDUL VOSTRU! orice fel de tranzactia pecuniara [[in sensul ca banii sa curga de la ei la voi. cand banii curg invers, ii doare undeva cine ii vireaza si de unde, atata timp cat ii vireaza]] pe care UMFul il va face cu voi vreodata este prin intermediul Bancii Transilvania si ca exceptie absolut extraordinara, cu BRD, daca nu ma insel. Daca cumva veti fi printre cei ce primesc burse de la UMF, acestea va vor fi puse pe carduri. Chiar daca in unul din semestre nu aveti bursa, nu va descurajati fiindca bursele se acorda in fiecare semestru, in functie de cat de bine te-ai descurcat in semstrul precedent.
    Cam atat! Sper ca am reusit sa fiu de un minim ajutor. Dar pana sa va uitati cum aduna portofelele voastre praf, concentrati-va maine la admitere ;). Bafta!
    -2-

    RăspundețiȘtergere
  11. ....stie cineva cam cate burse se dau?

    RăspundețiȘtergere
  12. 20.sau cel putin,atatea au fost anul trecut

    RăspundețiȘtergere
  13. La limita off topicului: avem nevoie disperata de un medicament care se elibereaza pe reteta galbena. Medicul de familie nu are formularele si nici nu stie cine elibereaza asa ceva. Medicamentul ne-a fost deja aprobat de comisia terapeutica de la CASMB... dar ca sa-l ridicam din farmacie ne mai trebuie si misterioasa reteta galbena. Cine imi poate scrie reteta asta?
    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  14. retetele verzi stiu ca se elibereaza de psihiatrii pt ca pe baza lor se elibereaza in mare parte calmante si antidepresive,dar cele galbene chiar nu am idee ce medic le-ar putea elibera.cred ca depinde si de ce afectiune suferiti.mie mi-a sarit gandul la un medic oncolog, in cazul in care e vorba de un cancer in faza terminala si se administreaza morfina pentru a alina durerea.nu ati intrebat doamne farmaciste,ca dansele e posibil sa stie cum sta treaba cu retetele galbene?

    RăspundețiȘtergere
  15. Daca tot am lansat problema, m-am gandit sa revin si cu solutia in caz ca mai e cineva interesat.
    Retetele verzi le poate prescrie si medicul de familie. Cele galbene pot fi date numai de un neurolog sau un psihiatru, iar acesta nu le poate scrie decat daca primeste trimitere de la medicul de familie.

    RăspundețiȘtergere